Talare: Anders Strandh, Customer Success manager, Hygga Oy, Janet Forslund, Tillförordnad verksamhetschef, Folktandvården Region Örebro Län, Madeleine Rudin, Tandsköterska, Folktandvården Region Örebro Län
Torsdag 14 november
13:30 - 13:55
Vi står alla inför välkända utmaningar med en åldrande befolkning, ett ökat vårdbehov och begränsade resurser. Situationen är redan ansträngd, och det kommer inte bli enklare i framtiden.
Exempel på detta ser vi dagligen med:
Långa väntetider för både revisions- och nya patienter
Fullspäckade tidböcker
Höga stressnivåer bland medarbetarna
Utmaningar med att säkerställa kompetens både nu och framöver
Vi vet att vi inte kan fortsätta att driva arbetet på kliniken på samma sätt som idag, men vad kan man göra för att förändra situationen?
Ta inspiration från Folktandvården Örebro
Där har man redan tagit steget mot en modernare arbetsmodell genom att byta fokus från resursoptimering till flödesoptimering och samtidigt stärka teamkänslan samt låta alla arbeta på toppen av sin kompetens.
Lyssna och lär dig mer hur man med hjälp av att ändrat arbetssätt bland annat har:
Kraftigt minskat sina köer
Ökat andelen vuxna patienter som blir klara på 1’a besöket från ~40% till >70%
Frigjort tid för tandläkarna
Öppnat upp och tar emot nya patienter
Allt detta har man uppnått med befintlig personalstyrka!
- Scen:
-
Innovationsarenan
- Språk:
-
Svenska
Vi står alla inför välkända utmaningar med en åldrande befolkning, ett ökat vårdbehov och begränsade resurser. Situationen är redan ansträngd, och det kommer inte bli enklare i framtiden.
Exempel på detta ser vi dagligen med:
Långa väntetider för både revisions- och nya patienter
Fullspäckade tidböcker
Höga stressnivåer bland medarbetarna
Utmaningar med att säkerställa kompetens både nu och framöver
Vi vet att vi inte kan fortsätta att driva arbetet på kliniken på samma sätt som idag, men vad kan man göra för att förändra situationen?
Ta inspiration från Folktandvården Örebro
Där har man redan tagit steget mot en modernare arbetsmodell genom att byta fokus från resursoptimering till flödesoptimering och samtidigt stärka teamkänslan samt låta alla arbeta på toppen av sin kompetens.
Lyssna och lär dig mer hur man med hjälp av att ändrat arbetssätt bland annat har:
Kraftigt minskat sina köer
Ökat andelen vuxna patienter som blir klara på 1’a besöket från ~40% till >70%
Frigjort tid för tandläkarna
Öppnat upp och tar emot nya patienter
Allt detta har man uppnått med befintlig personalstyrka!