Swedental 2022: så snabbt går utvecklingen i branschen

Tandvårdens utveckling mot alltmer digitaliserade och hållbara lösningar går snabbt nu. Det visades tydligt på dentalbranschens stora mötesplats, Odontologisk Riksstämma och Swedental, som avslutades i fredags.

 

Årets Odontologisk Riksstämma och Swedental hölls 16–18 november på Svenska Mässan. Sist mässan arrangerades i Göteborg var 2018.

– Mycket har hänt sedan dess och det kändes väldigt bra att vi nu kunde presentera en mässa i full skala med kongress, utställning, möten och mingel, säger Maria Sterner, affärsansvarig för Swedental.

 

Mässan samlade hela 160 utställare och 9738 besök.

– Vi upplevde att det var ett efterlängtat arrangemang, med mycket glädje och hög energi. Och värdeskapande för alla medverkande, säger Maria.

– Framtidsfrågorna kring hållbarhet och digitalisering avspeglades i en rad montrar. Digitala lösningar har vuxit till en stor fråga för tandvården.

Utställarna visade bland annat ny digitaliserad klinikutrustning som units och scanners, klimatsmarta tandborstar av bioplast och innovativa tabletter som kan ersätta tandkräm och minska beroendet av plastförpackningar.

 

Riksstämman hade temat Att möta vår tid. Odontologiska framsteg och tips varvades med seminarier kring hållbar utveckling, klimathotet och tandvårdens digitala transformation.

En keynote-talare, Christian Stohler från Colombia University, menade att förändringarna i själva verket innebär “tandläkaryrkets pånyttfödelse” i en värld av big data, maskininlärning och artificiell intelligens.

 

Maria von Beetzen, Riksstämmenämndens ordförande i Svenska Tandläkaresällskapet, är mycket nöjd med utfallet.

– Jag har mött stor entusiasm från deltagarna, alla verkar glada. Och vi har fått mycket beröm för vårt program.

Hon värdesätter samarbetet med Svenska Mässan och lyfter särskilt fram genomförandet av den pampiga invigningen.

– Den var förenad med många tekniska utmaningar: scenprogrammet kombinerades med filmade inslag och musikinslag från GöteborgsOperan. Det var mycket som skulle klaffa. Och det gjorde det, med bravur!

 

 

Så här tyckte några utställare om årets Swedental:

 

Henrik Sewring, Sverigechef, Unident:

“Vi mötte ett enormt intresse på årets mässa. I montern visade vi vårt digitala fokus, vår digitala resa. Bland annat genom IOS-varumärken: digitala arbetsstöd, från scanning till labb. Det digitala är inte nytt, men marknaden börjar mogna nu. Vi är inne i en mycket spännande fas och har både avslutat affärer på mässan och fått en rad nya leads att jobba vidare med.”

 

Jonny Möllenhoff, chef affärsutveckling och rekrytering, Praktikertjänst:

“Mässan fick verkligen ett lyft här i Göteborg, vi har haft full fart i montern. I år vände vi oss speciellt till studenter och fick fin kontakt med dem, bl a via ett väldigt lyckat mingel. Vi är Sveriges största privata vårdgivare och har tagit fram ett nytt dentalkoncept, där du kan vara anställd och inte bara delägare. Vi bygger upp en kandidatbank för framtiden, dit man som student kan anmäla sig. På mässan fick vi in flera hundra anmälningar. Vi är jättenöjda!”

 

 

…och så här tyckte några besökare:

 

Charlotte Malmström, tandläkare, Varberg:

“Jag har tittat mycket på tandläkarstolar och unitar. Det är bra att kunna jämföra olika produkter, både när det gäller utrustningar och det vi jobbar med som implantat, skenor och tandställningar. Utbudet är stort på mässan.”

 

Sharin Ahmed, tandläkare, Region Sörmland:

“Jag har varit intressanta föreläsningar om karies och röntgen. Om hur man ska tänka, vad man ska göra och inte göra. På mässan kunde jag uppdatera mig om vad som finns på marknaden, bl a kring digital scanning. Riktigt bra!.”

 

Svetlana Kobets, tandläkare, Norge:

“Jag gillar den svenska riksstämman, den håller högre kvalitet än det norska landsmötet. Aktuella ämnen och kunniga talare. Det är även väldigt intressant att gå runt på mässan och bli uppdaterad om alla nya produkter.”

 

 


Vill du veta mer?

Kontakta Maria Sterner, affärsansvarig för Swedental på Svenska Mässan, tel 031-708 82 35, [email protected]